selamat hari cikgu....bila tu???


awlnya aku nak wish selamat hari cikgu....sebab pe?hehhehe...saja je..tiba2 ade idea nak cite pasal kisah aku ngan cikgu...kawan2 yang kenal aku selalu cakap "aku x suka cikgu"aku mmg selalu cakap camtu bila time raya ...camni citenya...aku ade kawan yang keje as cikgu..so bila nak g umah dia ni..aku akan cakap..aku tak suka cikgu...hehhehee...saja2 je..so kawan aku yang jadi cikgu ni selalu je kecik hati ngan aku..pasal dia fikir aku tak suka dia gak..aku bukan tak suka dia...dia kawan aku..mana leh tak suka kan...coz kawan2 aku sumenya baik2..tak macam aku yang tak berapa baik ni...but diorg still terima aku..


kisah aku ngan cikgu bermula sejak aku mula masuk darjah satu(aku cite kisah yang aku ingat je la...yg tak bape clear tu pasal aku dah flush masuk dlm jamban kisah tu..hahha)...



darjah satu: aku ngan cikgu lijah.



cikgu lijah ni garang asal nampak muka aku je...nak denda aku..nak rotan aku...aku rasa aku lah budak paling malang dalam kelas aku ni...sbb asal aku wat silap je..dendanya berlebihan2..nape aku cakap camtu?kalo org lain kena sekali je rotan ..aku plak kena rotan 2 3 kali...kalo kena denda ketuk ketampi..aku mesti kena sepuluh kali...org len kena 5 kali je...nasib baikla badan aku ni kuat sbb minum milo..hehhee...aku pun tak faham nape cikgu lijah ni anti ngan aku...kalo tak salah aku dia ngajo bahasa melayu ngan matematik...aduih mak banyak waktu aku jumpa ngan dia..korang mesti ingat aku budak nakal...tak..tak..sungguh aku selalu siap wat keje sekolah..even salah banyak pun sume aku wat sendiri..aku paling ingat cikgu lijah ni suka buat misai kucing kat muka aku bila aku salah jawab soklan yg dia tanya..guna apee?guna pen marker tu beb...sampai balik aku tutup muka aku ngan tangan..malu beb...waktu dia lukis kat muka aku tu..siap buat bunyi kucing nak mengawan lagi..meow...meow..meow..aku tak nangis pun...tp mmg jadi badutla dlm kelas pasal sume gelakkan aku...hampir setengah tahun gak aku d dera mental ngan fizikal..tapi aku tak pernah ngadu...sbb aku tau mak ayah aku lagi garang dr cikgu lijah ni..sbb biasala fikiran org tua..bila anak ngadu kena pukul..mesti mak bapak fikir anak2 diorg yng nakal kan...tu la fikiran mak bapak dulu2...



aku masih ingat lagi aku dah tak tahan ngan cikgu lijah ni bila ade sorg budak kelas aku ni terconteng dalam buku aku ..dia tulis "cikgu lijah badak ..gg jongang"mmg mampus.....boleh plak cikgu lijah ni cek buku aku sampai muka surat belakang...padahal baru bape je muka surat aku guna..ape kejadahnya dia nak cek buku aku sampai muka surat belakang...budak tu plak tulis kat muka surat last2 kalo tak silap aku la....apa lagi bila dia baca...x pasal2 aku kena rotan ngan pembaris panjang...sakit tul...aku balik nangis2 ..aku ngadu kat akak aku yang sulung..dia tu gangster kat sekolah...hahahhaa...time tu dia darjah 5...mmg gangster dia g marah cikgu tu...sampai la cikgu lijah tu dtg umah aku minta maaf...lastly dia pun buka cite..rupanya dia ade bad memory ngan cikgu dia dulu gak...pastu dia tgk muka aku dia teringat zaman sekolah dia...conclusion is selama ni cikgu aku ni mmg mental la...adusss...


darjah 2 : aku ngan cikgu rahim


cikgu rahim ni dah arwah pun....aku ade gak dengar dia ni mmg mental..ape tak mental nya...sbb tak hafal sifir ..aku ni asik kena denda je sbb aku malas hafal sifir..lari keliling padang sambil bawak kerusi tu dah biasa la....nape la baru skang kuarkan kenyataan denda ni tak bagus untuk kesihatan...ketuk ketampi ngan kerusi...junjung kerusi keliling sekolah..muka tebal tul aku...aku dah jenuh..tu agaknya effect kat otak aku kot...jadi mengong2..hahahaa..tp aku ttp tak nak hafal sifir..pasal aku nak lawan cikgu ni kot...bila balik umah je aku lupa terus pasal sifir..ahhahaha...esok pagi bila nak g sekolah baru aku nyesal pasal tak hafal sifir...hahhhaa

sekali lagi dapat cikgu mental..aduss...



darjah 4 : aku ngan mr.tan


dia ngajar aku bahasa inggeris merangkap cikgu kelas aku..gila garang ...kelas aku yang riuh rendah pun...bila dengar tapak kasut dia leh diam cam d langgar garuda..mmg dasyat...mmg malang la sape yang nama dia kena catit dalam buku 555 ketua kelas...mmg kena denda la..dia masuk je ..terus duduk pastu tanya ketua kelas sape yang buat bising sambil korek idung ngan jari kelinking..seriyes aku cakap kuku dia panjang siap korek2 telinga..aku mmg selalu nampak dia wat camtu pastu sapu kt langsir kelas...hahhahaha..mmg mental ...ketua kelas pun bg la nama..mmg aku anti sape yang jadi ketua kelas time tu...tak ingat plok sape nama.... kdg2 tu takde angin ribut...tiba2 je dia rasa nak rotan...dia akan guna pembaris panjang warna kuning...skang dah takde kot pembaris tu...aku selalu jadi org terakhir yang dia akan rotan..dan bila turn aku je..pembaris dah patah...dalam sebulan dah bape banyak pembaris patah...gila tul...dah d haramkan penggunaan nya kot..lastly kitaorg pakat2 g ngadu kat cikgu lain..ttg kegilaan cikgu ni...lastly cikgu ni kena tuko...kat pendalaman mana ntah la....happy tul rasanya...


time aku sekolah rendah...hari guru mmg d sambut meriah..ye lah budak2 lagi...

bila tiba je hari cikgu...cikgu akan dapat banyak hadiah dr murid2...

aku takde la nak bagi hadiah best2 pasal aku tak duit nak beli hadiah...budak kelas aku time tu bagi hadiah best2...aku plak wat pe?aku lukis gambo muka cikgu aku je..tiap2tahun camtula...lantakla sama ke tak sama..yang pntg aku ade gak bg hadiah...hahaha..




Bila masuk sekolah menengah...




aku mmg banyak masalah...mak aku start keje ...tinggal la aku gilir2 ngan kakak aku jaga adik2...mmmg tension...umah bersepah2..nak kena kemas umah..basuh kain...aku mmg kerap ponteng sekolah...tp aku tak berpeleseran cam dak2 lain..aku duk umah je...aku kemas umah...jaga adik...sbb tu aku matang sblm waktunya...


tapi...cikgu tak pernah nak faham...tak pernah nk tanya kenapa aku tak g sekolah?

pernah gak bila aku tak dtg sekolah ..cikgu kelas aku akan tanya nape tak datang sekolah semalam..aku cakap aku sakit kepala(tu je alasan aku selalu guna)..leh cikgu ni cakap aku ni mengandung kot....satu kelas gelakkan aku...erm ntahla ape perasaan aku time tu...tak kisahla ...


mereka selalu sama kn aku ngan budak2 bermasalah yg lain..sbb tu la aku tak suka cikgu...pada aku mereka tak memahami aku...yelah mungkin susah nak jaga ramai student...tapi aku tak kisah cuma aku harap lebih memahami...tanya kenapa aku tak fokus dlm kelas..mayb coz aku duk kelas pandai kot...jadi cikgu ni tak bape nak nampak dak cam aku...pada diorg dak cam aku ni dah takde masa depan..dah takleh nak buat ape...kawan2 kelas aku pun selalu fikir aku budak nakal yang menyibuk dalam kelas diorg ...hhehehhe....so sape yang leh bgtau camne aku nk sukakn cikgu?

walaupun aku tak suka cikgu..aku tak pernah bencikn cikgu...cuma aku terkilan ngan cikgu aku dulu...tp ade juga cikgu2 yg baik..setiap kali lepas solat pun aku akn mendoakan guru2 aku..

guru tugasnya mulia...

guru bukan untuk dihina atau d caci..

guru tempatnya teratas...

guru permulaan segalanya...

guru mulanya kebaikan ..juga mulanya kehancuran..

kerana guru itu tugasnya mulia...jgnla ianya d cemari..

berikan ia tempat yg sepatutnya...


Apa yang aku hrpkn...cikgu bukan la bekerja kerana gaji semata2...bukan d sebab kn pangkat semata2..aku hrp cikgu akn terus mendidik anak2 menjadikan insan yg lebih baik...aku hrp sebelum sesiapa memilih untuk jd cikgu..tanyalah diri samada sudah bersedia untuk merubah masa depan seseorg?

P/s: pnjngnya n3 aku nih..apepun..selamat hari cikgu cikgi...





















Ulasan

as ♥ Leenda berkata…
uishhh..nasib baik baik aku ni suke membace....
huhu...

Catatan Popular