klik dulu baru tau....

Khamis, 22 April 2010

hi..acik


Dalam perjalanan ke LRT..aku d sapa oleh seorang budak sekolah rendah ..aku agak dlam umur 10 thn kot..lebih kurang camni la perbualan aku bermula.

budak: hi acik..silap hi akak

umie : ye..nape?

budak: akak ade singgit tak?

umie: nape?ko nak singgit wat pe?

budak: saya nak gi kawad,tapi takde duit..

umie: bis tu nape tak mintak ngan mak ko ke?

budak :mak saya takde kat umah..tapi dia cakap dia ade tinggal wit kat atas tv..saya tak jumpa pun..dah nak gi kawat ni.

umie:erm..(.aku pun seluk poket..kalo ade singgit mmg rezeki dia la..)nah la...akak bg singgit..kalo ko mintak 20 hengget mmg akak tak bg...akak halalkan ..ko wat la ape je ngan wit tu..jgn beli rokok dah le..(pesan aku cam baru je bagi sejuta..heheheh)

budak:ok..terima kasih acik

umie:akak le...(pasal aku lom kawin so jgn nak panggil2 aku makcik k...hehehehe)

budak:silap..terima kasih akak..

habis cite..


moral cite:ntahla nape aku rasa nak bagi duit singgit kat budak tu..mayb pasal dia comel kot..muka tak salah pun..org cakap kat kl ni macam2 org ade..ade yg suka menipu..ade yang betul2 terdesak..tapi kita dah tak tau nak bezakan mana org yang baik..mana org yang jahat..mana yang betul2 terdesak...aku berserah je la..

kalo satu hari nnt aku jumpa lagi org yang memrlukan bantuan x kisahla dia tu mmg menipu ke..selagi ape yang dminta tu reasonable ..boleh d terima oleh akal fikiran aku..aku akan tolong dan tawakal kepada Allah..

Ya Allah jgnla Kau biarkan hati ku menjadi sekeras2nya sehingga aku tak lagi mempunyai belas kasihan terhadap orang lain...jika aku tertipu dengan sandiwara manusia,jgn la Kau biarkan dendam beraja dihati ku,...jadikanlah hati ku sentiasa boleh memaafkan org lain.Amin.

-salam sesama insan-

Tiada ulasan:

Saya telah menyertainya..Anda bagaimana?